Contracten met ziektekostenverzekeraars:

De contacten worden vergoed vanuit de zorgverzekering. Dat betekent dat u een volledige vergoeding krijgt vanuit de basisverzekering, mits in u in Nederland bent verzekerd. Wel wordt het eigen risico aangesproken, als dat nog niet (volledig) is gebruikt als de zorg bij de verzekering wordt gedeclareerd. Dat is €385,- per kalenderjaar. Vanaf 2025 vindt financiering plaats via het Zorg Prestatie Model (ZPM), dat betekent dat per sessie dient te worden gefactureerd, naar verwachting zal dit maandelijks gaan plaatsvinden.

Voor het definitief toekennen van de vergoeding dient na afronding van de intake fase de zorgvraag typering HONOS+ tool te worden ingevuld door uw therapeut in overleg met u om de benodigde zorgzwaarte vast te stellen en de termijn van evaluatie en bijstellen van het behandelplan.

Indien cliënten ervoor kiezen om de hulpverlening zelf te betalen, dan bedraagt het particuliere tarief €100,- euro per sessie 

Er zijn voor 2025 contracten gesloten met de volgende zorgverzekeraars:

CZ

VGZ

Zilveren Kruis / Achmea

Multizorg

FBTO

Menzis

DSW

ASR

Caresq

ONVZ

OWM Zorg en Zekerheid

 

Belangrijke informatie:

Verwijskaart: u dient zelf te zorgen voor een verwijskaart of verwijsbrief van uw huisarts, bedrijfsarts of een andere verwijzer. Daarnaast heb ik het nummer van uw identiteitsbewijs, uw burgerservicenummer en lidmaatschaps-nummer van uw ziektekostenverzekering nodig.

Duur van een consult: afhankelijk van de aard van de behandeling, wordt voor iedere afspraak tijd gereserveerd. Over het algemeen duurt een gesprek ongeveer 45 minuten. Wanneer u niet naar een afspraak kunt komen, dient u dit minimaal een volle werkdag (24 uur) van te voren aan te geven. Aangezien een niet doorgegaan contact niet declarabel is bij de ziektekostenverzekeraar zal een gedeelte van de gederfde inkomsten bij u in rekening worden gebracht  (€ 35,-) als u zonder bericht niet op de afspraak komt.

Bereikbaarheid: telefonisch: 06-40263457; u kunt uw bericht inspreken, dan wordt u zo spoedig mogelijk teruggebeld. Email: annethofman@outlook.com Wanneer ik met vakantie ben of mocht ik langdurig ziek zijn, dan kan ik in overleg met u een waarnemingsregeling treffen.

Geheimhoudingsplicht: de inhoud van de gesprekken valt onder de geheimhoudingsplicht. Er gaat geen enkele informatie naar derden (bv. arbo-arts, verzekeringarts), tenzij u daarvoor toestemming heeft gegeven.

Het behandelplan: de eerste gesprekken zijn bedoeld om uw probleem te verhelderen. Op grond hiervan, zal ik een behandelplan opstellen, wat ik met u zal bespreken. Deze informatie wordt samengevat in het zogenaamde intake-verslag. Indien u hiertoe toestemming geeft, zal dit verslag naar de huisarts worden opgestuurd. Aangezien de huisarts u heeft verwezen voor behandeling van uw klachten, vind ik het van belang om hem/haar te informeren over uw behandelplan. 

Vergoeding: de behandelingen in de Specialistische GGZ  maken deel uit van het basispakket van uw zorgverzekering. De kosten worden rechtstreeks bij de zorgverzekeraar gedeclareerd. U hoeft hiervoor niets te doen. Voor deze behandelingen geldt het wettelijk eigen risico van uw zorgverzekering. In 2025 bedraagt het eigen risico 385*. Raadpleeg vóór de start van uw behandeling uw zorgverzekeraar en controleer uw verzekerings-voorwaarden.  *Afhankelijk van uw zorgpolis kan het zijn dat u hebt gekozen voor een hoger eigen risico.

Meten van kwaliteit en effect van de behandeling: één van de manieren om de kwaliteit van zorg te meten, is door het gebruik van vragenlijsten. In deze praktijk wordt gebruik gemaakt van twee soorten vragenlijsten; een vragenlijst om het effect van de behandeling te meten (vragenlijst over uw klachten vóór en na de behandeling) en een vragenlijst met betrekking tot uw tevredenheid over de behandeling. Deze vragenlijsten zullen aan u worden voorgelegd aan het begin en aan het eind van de behandeling.

Hoe te handelen bij klachten over uw behandelaar: ik hoop op een prettige samenwerking en dank u voor het in mij gestelde vertrouwen. Heeft u desondanks klachten over de behandeling of bejegening, dan kunt u terecht bij de klachtencommissie van de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychotherapeuten (LVVP, https://lvvp.info/). Link naar de klachtenregeling van de LVVP: https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/

Als u meer wilt lezen over regelgeving, beroepscode etc. rondom vrijgevestigd psychotherapeuten kunt u dit vinden op de site van de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten.